BİLGİSAYARLAR
Bilgisayar Nedir?
Bilgisayar,kullanıcıdan aldığı verilerle mantıksal ve
aritmetiksel işlemler yapan;yaptığı işlemlerin sonucunu saklayabilen;sakladığı
bilgilere istenildiğinde ulaşılabilen elektronik bir makinedir.Bu işlemleri
yaparken veriler girilir ,işlenir,depolanabilir ve çıkışı alınabilir. Bu 4
temel fonksiyonun gerçekleşmesi için bilgisayarların sahip olması gereken
mimari;girdi üniteleri , merkezi işlem birimi,depolama aygıtları,çıktı
üniteleridir.
Bilgisayar Çeşitleri
GİRDİ (INPUT) ÜNİTELERİ
Bilgilerin bilgisayara aktarılmasını sağlayan klavye, fare, tarayıcı, kamera, mikrofon yada bilgisayara takılmış video işleme kartı gibi herhangi bir kart olabilir. Girilen bilgilerin formatı; yazılı dökümanlar, ses dosyaları, görüntü dosyaları vb. şeklindedir.
İŞLEM BİRİMİ
Sistem birimi olarak da adlandıralabilir. Bilgisayarın beyni diyebileceğimiz, temel işleme fonksiyonlarının gerçekleştiği yerdir. Anakart, ram, işlemci, hafıza gibi bileşenler içerir. Bu bileşenler, genelde kullandığımız masaüstü(desktop)bilgisayarlarda kasa dediğimiz büyük dikdörtgenkutunun içinde yer alır.
Merkezi İşlemci(CPU):
Sistem Belleği(RAM):
Bilgisayarın hafızasıdır. Veriler ve komutlar burada saklanır. Sistem açıkolduğu sürece bilgiler bellekte saklanabilir. Sistem kapatıldığında veriler ve komutlar bellekten silinir.
Anakart(Motherboard):
Tüm donanımın üzerinde bulunduğu kart yapısıdır. Donanımlar arası ilişkiyi düzenler.
DEPOLAMA AYGITLARI
Bilgisayarlar işlenilen verileri ve girilen bilgileri
depolama araçlarına kaydederler.
Bilgisayaların içinde hali hazırda bulunan temel
depolama aygıtı hard-disk’tir.
Bunun dışında taşınabilir bellek(USB flash
bellek),optik disk,
hafıza kartı(SD kart), CD ve DVD’ler örnek olarak
verilebilir.
ÇIKTI (OUTPUT) ÜNİTELERİ
İşlemcinin çıkan sonuçları aktarabileceği ünitelerdir.
Monitör, yazıcı, sürücüler, yada bilgisayar
üzerindeki herhangi bir alet(Herhangi bir PCI yada
PCI-Express kart)olabilir.
Bu üç ana elemanın sahip oldukları birçok donanımsal
ve yazılıma bağlı özellik bulunur.
Sonuç olarak bilgisayarı yapısal olarak oluşturan bu
bileşenler donanım ve yazılımın uyumlu bir birlikteliği sayesinde ancak görevlerini yapabilirler.
Donanım (Hardware) Nedir?
Bilgisayarın elektronik, elektrik ve mekanik birimlerinden oluşan fiziksel yapısıdır.
Bilgisayarile ilgili her türlü görebildiğimiz ve
dokunabildiğimiz parçalar donanımı oluş.
Yazılım(Software) Nedir?
Bilgisayarın görevini yerine getirebilmesi için ona verilen tüm bilgiler ve komut listeleridir. Her
farklı komut listesi bir program olarak
adlandırılabilir. Bilgisayar yazılımı iki ana bölüme ayrılır:
Sistem programları ve paket programlar. Sistem
programları, işletim sistemi ve diğer destek programlarıdır.
Örneğin Windows işletim sistemi bir sistem yazılımıdır.
Paket programlara örnek olarak ise bir ticari programı
gösterebiliriz.
Programlar, programlama dilleri kullanılarak(Java,
C++, C, Python etc.*) yazılım geliştiriciler
tarafından yazılır. Bizler son kullanıcı olarak bu
hazır programların (programları, muhasebe
programları, medya(müzik dinlemek, video izlemek için
kullanılan programlar) programları vb.
programların fonksiyonlarını ve nasıl kullanılacağını
öğreniriz.
Programlar ve Bilgisayar nasıl çalışır?
Bir bilgisayarın içindeki veriler ve komutlar sayı olarak saklanır ve işlenir. Bilgisayarlar sadece
iki sayı kullanır:0 ve 1. Buna ikili(binary)kod adı
verilir.İnanmak zor olsa da resimden fo-
toğrafa, sözcükten müziğe kadar her türlü bilgi sadece
bu iki sayının bir kombinasyonu olarak
saklanabilir. Bilgisayarın içinde 0 ve 1 sayıları çok
küçük elektronik devreler üzerinde elektrik
akımı olarak kaydedilir. Bir devre elektrik akımı
taşıyorsa 1, taşımıyorsa 0’dır. CD, DVD gibi
optik ortamlar üzerinde ise 0 ve 1 rakamlarını
yükseklik farklılıkları belirler. Bilgisayara girilen
tüm girdiler akımların varlık ve yokluklarının farklı
kombinasyonları biçiminde kodlanmış ol-
malıdır.
Her bir elektronik devre 1 bit’lik veri oluşturur. Bu
veri 1 veya 0 olarak tanımlanır. Sekiz bitlik
seriler halinde saklanan bilgisayar verisine bayt
denir. Örnek olarak klavyeden giriş yapmak için
B harfine bastığımızda B harfi bilgisayara 01000010
olarak kaydedilir.
Donanım Değerlendirme
Bilgisayarın insan ile fiziksel ilişki içinde olduğu
donanım ve ergonomi konuları birçok farklı etkenin birlikte olu-
şturduğu bir çalışma dinamiği ortaya koymuştur.
Performans, maliyet ve sağlık unsurlarının kullanıcı yararına en efektif
şekilde kullanılabilmesi iyi bir donanım seçimive uygulanabilirliği olan
ergonomik düzenlemelere bağlıdır.
Bilgisayar uygulamalarında performans ve kapasite
artışı sadece donanımsal özelliklere bağlı olarak sağlanamaz.
Uygun yazılım kullanımı ve kullanıcı bilgisi de
performansı en az donanım kadar etkilemektedir.
Bu hususlar göze alındığında donanım seçimi sırasında
kullanıcının bilgi düzeyi ve yapılacak işin niteliği de büyük önem
kazanmaktadır.
Kullanım amacına uygun olmayan bir bilgisayar, sahip
olduğu üstün donanım özelliklerinden bir çoğunun kullanılamamasına,bazı
zamanlarda da uygulamalarda yetersiz kalmasına neden olur.
Bu çıkarımlardan hareketle,fiyat / performans oranı
ile kullanıcı bilgisi / beklenen iş oranının dengeli bir şekilde oluşturulması gerekir.
Bilgisayar kullanımı konusunda yetersiz bilgi birikimine sahip bir personele pahalı bir
donanıma sahip performansı yüksek bir sistem tahsis
etmek, beklenen işin gerçekleştirileceği
anlamına gelmez.
Yine bilgisayar tabanlı grafik tasarım uygulamalarında tecrübeli bir personel performansı düşük bir sistem karşısında beklenen işi üretemeyecektir.
Günümüz bilgisayar teknolojisindeki hızlı gelişmeler
sürekli olarak yeni donanımların kullanıcının beğenisine sunulmasına yol açsa
da kişisel bilgisayarları temel aldığımızda bu donanımları 5 temel kategoride
ele almak mümkün olmaktadır.
1.Temel Donanımlar
2. Çoklu Ortam Aygıtları
3. Çevre Birimleri
4. Ağ bağdaştırıcıları
5. Yedekleme Üniteleri
1.Temel Donanımlar
Bilgisayarın çalışabilmesi için gerekli olan minimum
bileşenleri içerir.
1.1İşlemci
Bilgisayarın beyni gibidir, mantıksal ve matematiksel
işlemleri yapar, karar verir, donanımlararası ilişkiyi düzenler.İşlemcinin
performansını, sahip olduğu çekirdek yapısı ve saat çarpanı(kaldırabildiği
elektrik akımı)
sonucu elde edilen MHZ üzerinden değer belirler.
Anakartta işlemciye özel bir yuvaya takılır.
Örnek / Değerlendirme:Intel(processor)işlemci pazarının
lideri konumundadır. Intel CeleronD 352(3200 MHZ) işlemci, Intel Pentium
D915(2800 MHZ)işlemciden performans olarak daha düşüktür. Bunun nedeni Celeron
işlemcinin sahip olduğu çekirdek yapısının farklı oluşudur. Intel Atom işlemci
de günümüzde yaygınlaşan netbook’larda kullanılmaktadır. IntelCore 2 Duo,
piyasada ortalama.
Yeni nesil işlemcilerin çoğu çift çekirdekli
olmaktadır. Bu bilgisayarın işlem gücünü(sayısını)yaklaşık olarak iki kat
arttırmak anlamına gelmektedir. Bilgisayarın hızını arttırmak için çalışma hızı
yüksek bir işlemci, aynı anda yapabileceği farklı işlemlerin miktarını(işlem
gücünü)arttırmak için ise çekirdek sayısı fazla olan bir işlemci tercih
edilmelidir.
1.2. Anakart
Bilgisayarın omurgasıdır. Tüm donanımın birbiri ile
olan fiziksel bağlantısını sağlar. Bilgi akışının tamamı anakart üzerinden
sağlanır. Bilgisayar ilk açılışını anakart üzerinde bulunan değiştirilemez
hafızadaki(ROM)
veriler yardımıyla gerçekleştirir. Anakartın veri
yollarındakihızı, sahip olduğu işlemci, hafıza ve sabit diske göre değişiklik
göstermektedir.
Örnek / Değerlendirme:Bilgisayarın hızını etkileyen en
önemli etkenlerden biri veri yolu hızıdır. Günümüzde bu değer 2000 MHZ düzeyine
kadar çıkabilmektedir.
1.3.Hafıza(Bellek)
Veriler ve komutlar burada saklanır. Sistem açık
olduğu sürece bilgiler bellekte saklanabilir.Sistem kapatıldığında veriler ve komutlar
bellekten silinir. Hafızaların kapasiteleri MB değeriüzerinden, performansları
ise işlemci ve anakart ile olan veriyolu hızı gözönüne alınarak belirlenir.
Anakartta üzerinde özel olarak tasarlanmış yuvalara monte edilir.
Örnek / Değerlendirme:Son yıllarda yaygın olarak
kullanılan DDR3 RAM’ler 1067 MHZ hızında çalışabilmektedir.
1.4. Ekran Kartı
monitör, televizyon, video projektör gibi görüntü
aygıtlarında gösterime uygun hale getiren
birim. Ekran kartlarının performansları üzerilerinde
bulunan hafıza miktarına ve çipset özelliklerine göre değerlendirilir. Anakart
üzerinde bulunan AGP veya PC-Express isimli özel bir yuvaya takılır. Kimi ekran
kartları anakart ile bütünleşik olabilirler.
Örnek / Değerlendirme:Günümüzde kendi işlemcisi olan 768
MB hafızaya sahip TV çıkışı özelliği ve çift monitör desteğine sahip kartlar
bulunmaktadır.
1.5 Sabit Disk
Verileri kalıcı olarak depolayabildiğimiz birim. Sabit
disklerin kapasiteleri GB değeri üzerinden, performanslarıise veri erişim
hızını belirleyen saniyede diskin dönme hızı olan RPMdeğeri üzerinden
değerlendirilir. Sabit diskleri ki farklı mimari üzerinde kurulmuştur. IDE
arabirimi kullananlar ve SATA arabirimi kullananlar.(SCSI arabirimi kullanan
diskler bulunmakla birlikte daha çok sunucular için kullanılmakta ve yerlerini
SATA disklere bırakmaktadırlar). SATA yapısına sahip sabit disklere erişim
IDE’ye göre daha hızlıdır. Anakarta sabit diskin
yapısal özelliğine göre tasarlanmışkablolar ile
bağlanır.
Örnek / Değerlendirme:Günümüzde SATA II Diskler yoğunlukla
kullanılmakta ve kapasiteleri750 GB ve üstü düzeyine çıkabilmektedir.
1.6 Flash bellek
Taşınabilir bellekler disket ve CD gibi taşınabilir
depolama araçlarının eksikliklerini gidermeküzere ortaya çıkmıştır. Disketler
düşük kapasiteli olup, çabuk bozulabilmektedir. CD türü ortamlar ise daha
yüksek kapasiteli olsa da, tek seferlik yazımdan dolayı kullanılması zordur. Bu
nedenle taşınabilir sabit diskler kullanıma sunulmuştur. Bunlar RAM gibi
çalışan fakat bilgileritutmak için elektriğe ihtiyaç duymayan, USB arayüzünden
hızlı bir şekilde bağlanan cihazlardır.Kullanışlı, hızları ve yüksek
kapasiteleri nedeniyle yaygın olarak kullanılmaya başlanmıştır.
1.7. Ekran(Monitör)
Ekran kartından gelen video sinyallerinin kullanıcı
tarafından görülebilen bir hale getiren birim. Monitörün değerlendirilmesi
esnasında dikkat edilecek birçok farklı değer vardır. Bu değerler; Ekran
büyüklüğü(Inch olarak), desteklediği maksimum çözünürlük, renk derinliği ve
nokta aralığıdır. Monitörler iki farklı mimariye sahip olarak
üretilmektedirler: Geleneksel–Tüplü monitörler ve Likit Kristal Ekranlı
olanlar. Görüntüyü tüp teknolojisi ile oluşturan monitörler hesaplı sahip olma
maliyetleri ile likit kristal(LCD)monitörler ise kapladıkları alan ve düşük güç
tüketimi yüzünden tercih edilirler. Ekran kartının monitör için olan özel
çıkışınamonitör kablosu ile bağlanır.
Örnek / Değerlendirme:Aynı boyutta LCD bir monitör, tüplü
monitör fiyatı ile neredeyse eşit
duruma gelmiştir.
1.8. Kasa
Bilgisayarın monte edildiği birimdir. Elektrik
akımının düzenlendiği güç kaynağı da kasanın içinde bulunur. Kasada bulunan güç
kaynağı sayesinde, ülkemizi örnek aldığımızda, 220 Voltlukelektrik akımı
parçanın ihtiyacına göre 3.3 volt, 5 volt veya 12 volta çevrilerek donanımlara
aktarılır. Güç kaynağı aynı zamanda sürücüleri de besler. Kullanım yerlerine ve
estetik kaygılaragöre farklı kasa tasarımları bulunmaktadır. Kasalar,donanım
barındırma kapasitesi, soğutmayeteneği ve kapladığı yer açısından
değerlendirilebilir. Anakart ve diğer kartlar kasaya vidalar ile tutturulur.
Örnek / Değerlendirme:Kasa özelliklerin en önemli faktör
güç kaynağının kasa içindeki birimlere yeterli elektriği sağlayabilmesidir.
Aksi durumda parçaların bozulması mümkün olacaktır.Kaliteli bir güç kaynağı
bilgisayarınızın sağlıklı çalışması için çok önemlidir.
1.9. Klavye
Üzerinde rakam, alfabetik karakter ve özel işaretlerden
oluşan tuş takımı bulunan ve kullanıcının bilgisayara komut vermesini, bilgi
girişi yapabilmesini sağlayan birim. Ülkemizde iki farklı tuşdizilimine sahip
klavye bulunmaktadır. Bunlar Q klavye ve F klavye olarak adlandırılırlar. F
klavye dizilimi daktilolardaki tuşdizilimi ile aynıdır. Q klavyenin dizilimi
ise daha evrensel bir yapıya sahiptir. Türkiye genelindeki kişisel
bilgisayarların bir çoğunda Q klavye kullanılmasına rağmen kamu kuruluşlarında
personelin daktilo bilgisinden dolaylı F
klavye kullanımı daha yaygındır. Klavye üzerinde aynı
tuşun farklı karakterler üretebilmesi için değişik tuş ve tuş kombinasyonları
bulunur. Bu tuşlar Shift ve ALT tuşları olarak adlandırılır.Ayrıca klavyede
kullanılan programa göre özelliği değişen Fonksiyon(F1, F2...)tuşları
bulunur.Anakarta kendi kablosu ile bağlanır. Çok düşük voltta elektrik akımını
da bu kablo üzerindenalır. PS2 ve USB adı verilen farklı bağlantı türleri
vardır.
Örnek / Değerlendirme:Günümüzde birçok farklı klavye
çeşidi üretilmektedir. Kullanım kolaylığı sağlayan ergonomik yapıya sahip
klavyeler, çoklu ortam aygıtlarını kontrol edebilen özelfonksiyon tuşlarına
sahip klavyeler gibi.
1.10. Fare(Mouse)
Çalışma yapılan bir programdaki bir özelliğin
işaretlenmesini yada bir komutun çalıştırılmasını sağlayan birim. Klavye gibi
fareninde PS2 yada USB olarak anakarta farklı bağlantı şekilleri mevcuttur.
Örnek / Değerlendirme:Günümüzde birçok farklı fare çeşidi
üretilmektedir.(Kablosuz, Bluetooth vs)
Kullanım kolaylığı sağlayan ergonomik yapıya sahip
fareler, programın farklı özelliklerini kontrol edebilen özel tuşlara ve
tekerleklere sahip fareler gibi.
1.11. Disket Sürücü
Yedekleme yada taşıma amaçlı bilginin kalıcı olarak
depolanabildiği 3.5 inch’lik manyetik disklerin okunmasını sağlayan birim.
Disket sürücünün bir diğer fonksiyonu ise sabit diskte yaşanansorunlar yüzünden
sistemin disket içindeki bilgiler yardımıyla açılabilmesini sağlamaktır.Sisteme
tanımlı bir disket sürücü olmadan bilgisayar açılmaz(Bios adı verilen sistem
açılış yazılımında aksi tanımlanmadığı sürece). Disket sürücü anakarta özel bir
kablo ile bağlanır.
Örnek / Değerlendirme:Düşük kapasitesi yüzünden son
yıllarda kullanım alanları iyice daralan disket sürücüler
artık dizüstü bilgisayarda bulunmamaktadır. Yakın
gelecekte masaüstü bilgisayarlarda da kullanımı azalacaktır.
2. Çoklu Ortam Aygıtlar
Bilgisayarın görebilmesini, duyabilmesini,
konuşabilmesini sağlayan, çoklu ortam uygulamalarının(video, müzik, oyun...)ve
yüksek kapasitedeki veri yığınlarının depolanabilmesine ve taşınabilmesine
olanak veren birimlerdir.
2.1. Ses Kartı
Analog ses dalgalarını dijitale, dijital ses
bilgilerini ise analog bir yapıya dönüştürebilen birim.PCI adı verilen anakart
üzerindeki bir yuvaya takılır. Yeni anakartların tümünün üzerinde bütünleşik
olarak bulunabilir. Analog ses girişi ve çıkışı için kart üzerinde dışarıdan
erişilebilenözel yuvalar bulunur. Oyun kontrolörleri ile midi aygıtları için de
özel bir bağlantı birimi içerir.
Örnek / Değerlendirme:Bilgisayarın içinde standart
parçalardan biri haline gelen ses kartı, her geçen gün yeni ses teknolojilerine
ve formatlarına destek verebilmek için fazladan özellikler ve donanımlarla
güçlendirilmektedir.
2.2.CD–ROM Sürücü
CD-ROM adı verilen dijital medyadan veri okuyabilen
birim. Anakarta kablo ile bağlanır. Seskartına dijital olarak veri aktarabilen
ekstra bir bağlantı kablosu da vardır. CD-ROM sürücüler anakarta
aktarabildikleri Kb üzerinden veri miktarı ile değerlendirilirler.
Örnek / Değerlendirme:Bilgisayarın içinde standart
parçalardan biri haline gelen CD-ROM sürücü, ortalama 650-700 MB
kapasitesindeki CD-ROM’ların yoğun kullanımı ile disketsürücünün yerini
almıtır.
2.3. CD–ROM Yazıcı
Örnek / Değerlendirme:Kullanımı giderek artan
donanımlardan biri haline gelen CD-ROMyazıcılar, ortalama 650-700 MB
kapasitesindeki CD-ROM’lara veri depolayabilme özelliğisayesinde disket
sürücünün yerini almaya başlamıştır.
2.4.DVD–ROM Sürücü
DVD-ROM adı verilen dijital medyadan veri okuyabilen
birim. Anakarta kablo ile bağlanır. Seskartına dijital olarak veri aktarabilen
ekstra bir bağlantı kablosu da vardır. DVD-ROMsürücüler anakarta
aktarabildikleri Kb üzerinden veri miktarı ile değerlendirilirler.
Örnek / Değerlendirme:CD-ROM’lara göre 7 kat daha fazla
depolama kapasitesine sahip DVD-ROM’ları okuyabilen bu sürücüler aynı zamanda CD-ROM’ları
da okuyabilmektedirler.Sahip oldukları bu yüksek kapasite sayesinde DVD-ROM
sürücüler yavaş yavaş CD-ROM
sürücülerin yerini almaya başlamıştır.
2.5. DVD–ROM Yazıcı
DVD-ROM adı verilen dijital medyadan veri okuyabilen
ve yazabilen birim. Anakarta kablo ile bağlanır. Ses kartına dijital olarak
veri aktarabilen ekstra bir bağlantı kablosu da vardır. DVD-ROM yazıcılar
anakarta aktarabildikleri Kb üzerinden veri miktarı ve DVD-ROM üzerine veriyi
yazabilme hızlarına göre değerlendirilirler.
Örnek / Değerlendirme:CD-ROM’lara göre 7 kat daha fazla
depolama kapasitesine sahip DVD -ROM’lara veri depolayabilme yeteneğine
sahip bu sürücüler artık CD-ROM yazıcıların yerini almaya başlamışlardır.
2.6.WEB Kamerası
Hareketli görüntüyü bilgisayara aktaran birim. Ses
kartıyla senkronize çalışabilen bu kamera,düşük maliyeti ile yaygın bir
kullanıma sahiptir. Çevre birimlerinden biri olarak da sayılabilen bu aygıt
bilgisayara USB adı verilen veri aktarım teknolojisi üzerinden anakarta bilgi
aktarır.Bilgisayara bağlı olarak kayıt yapabilme yeteneğine sahiptir. Kendi
üzerinde(çoğu modelde)veri depolama yeteneği yoktur.İhtiyaç duyduğu enerjiyi
USB sayesinde anakart üzerinden alır.
Örnek / Değerlendirme:
Genelde video konferans amaçlı kullanım için uygun olan
WEB CAM görüntü kalitesi olarak ağkapasitesi doğrultusunda bir sonuç verir.
2.7.Radyo–TV Kartı
Analog veya dijital olarak alınan Radyo ve TV
yayınlarını bilgisayarda işlenebilecek dijital formata çeviren birim. Anakart
üzerinde bulunan PCI yuvalara takılır. Ses kartı ile arasında analogses
transferini sağlayan bir kablo bulunur. Kart üzerinde Radyo ve TV anten
girişleri ile harici kamera ve video bağlantıları için ekstra girişler
bulunabilir.
Örnek / Değerlendirme:Bilgisayarda radyo ve tv
yayınlarının dinlenebilmesini /izlenebilmesini sağlayan bu kart aynı zamanda bu
yayınların sürücülerde depolanabilmesini de sağlamaktadır.
3. Çevre Birimleri
Bilgisayara veri aktarımı ve çıkışı konusunda destek
olan birimlerdir. Farklı formattaki medyaların dijital ortama, dijital
ortamdaki verilerin farklı medyalara aktarılmasını sağlarlar.
3.1. Yazıcı
Bilgisayarda yapılan çalışmaların kağıt üzerine
aktarılmasını sağlayan birim. Yazıcılar; nokta vuruşlu, mürekkep püskürtmeli,
lazer olarak çeşitlere ayrılırlar. Yazıcılar, bir saniyede yazabildiğikarakter
adedi veya dakikada yazabildiği sayfa adedine göre değerlendirilirler. Anakarta
Paralel port yada USB üzerinden bağlanırlar.
3.2. Tarayıcı
Bir belge yada magazin sayfasından aldığı görüntüyü
bilgisayara dijital olarak aktaran birim. Tarayıcılar; Flatbet
Scanner(bilgileri taranacak sayfanın tarayıcı camı üzerine düz olarak
yerleştirilen), Feed Scanner(birbiri ardınyapılacak taramalarda tek sayfa
beslemeli), Drum Scanner(yazı ve resim sayfası bilgilerini bir tambur üzerinde
döndürerek taraya)ve Handheld Scanner(tarama kafası görüntü taraması yapılacak
ortama taşınabilen) olarak dört tipe ayrılır.Tarayıcılar, dokümanı tarama hızı
ve maksimum tarama çözünürlüğüne göre değerlendirilirler.Anakarta Paralel port
yada USB üzerinden bağlanırlar.
3.3 Kesintisiz Güç Kaynakları
Bilgisayarın elektrik kesintisi sırasında
çalışabilmesi yada güvenli bir şekilde kapatılabilmesi için
geçici olarak elektrik kaynağı sağlayan birim.
Kesintisiz güç kaynakları teknik özelliklerine göre yazılım ile iletişim
halinde olabilirler ve bilgisayarı kontrol edebilirler. Sistemleri ayakta tutma
sürelerine ve devreye giriş hızlarına göre
değerlendirilirler. Bilgisayarın güç kaynağı ile şehir elektriği arasında bulunur.
4. Ağ Bağdaştırıcıları
Bilgisayarların lokal yada genel ağlara bağlanmalarını
sağlayan birimlerdir.
4.1. AğKartları
Bilgisayarın ağkabloları üzerinden lokal yada genel
ağlara bağlanmalarını sağlayan birimlerdir.
Veriler dijital olarak kablolar üzerinden ağ
kartlarına aktarılır.İşlenen veriler yine ağ kartlarıüzerinden yollanır.
Anakart üzerindeki PCI, USB yada dizüstü bilgisayarlarda bulunan PCMCI
yuvalarını kullanırlar. Bazı anakartlarda bütünleşik olarak bulunabilirler.
Saniyede aktardıklarıveri üzerinden değerlendirilirler. Kablosuz ağ
kartları artık yaygın olarak kullanılmaktadır.Dizüstü
bilgisayara entegre olarak gelen bu kartlar masaüstü bilgisayarlara sonradan
takılabilmektedir. Kablosuz ağ kullanırken ağlistesinde Güvenli Kablosuz Ağ
olarak beliren kablosuz ağları kullanmaya özen gösteriniz.
4.2. Fax Modem Kartları
Bilgisayarların telefon kabloları üzerinden lokal yada
genel ağlara bağlanmalarını sağlayan birimlerdir. Veriler analog olarak
kablolar üzerinden modeme aktarılır ve dijitale dönüştürülür.İşlenen veriler bu
sefer dijital yapıdan analoğa çevrilerek yollanır. Bir anlamda fax-modem kartı
analog ve dijital sinyaller arasında çevirici işlevini görür. Harici yada
dahili olarak sistemde bulunabilirler. Paralel porttan yada USB ile harici
olarak, PCI yada PCMCI yuvalarını kullanarak ise dahili olarak anakarta
bağlanırlar. Bazı anakartlarda bütünleşik olarak bulunabilirler. Saniyede
aktardıkları veri üzerinden değerlendirilirler.
5. Yedekleme Üniteleri
Verilerin güvenli bir şekilde yedeklenmesi için
kullanılan birimlerdir. Bir çok farklı sürücü yedekleme birimi olarak
kullanılabilir. Yedeklemede kullanılan en iyi çözüm yüksek kapasiteli manyetik
bantlar üzerine sistemin tam bir kopyasının alınmasıdır. Depolama aygıtlarından
yüksek kapasiteli olanlar genelde yedekleme ünitesi olarak kullanılır.
REFERANSLAR
Levent
Emmungil & Orçun Madran ‘Bilgi Teknolojilerinde Temel Kavramlar’,
Hazırlayan
: Nurefşan Gür
nuref@me.com
Mart 2013
0 yorum:
Yorum Gönder