Kaynak, karşı tarafa mesaj göndermek isteyen, iletişimi başlatan; alıcı ise, mesajın ulaşması amaçlanan kişi, kurum ya da topluluktur. Kaynak, alıcıya göndermek istediği bilgiyi, fikri, düşünceyi ya da duyguyu bir mesaj haline getirir. Mesaj, kaynak kodlayıcının fiziksel bir ürünüdür; kaynağın iletmek istediği anlamı temsil eder ve büyük ölçüde alıcıya ulaşacak anlamı belirler. İletişimde bulunmak isteyen kişi (kurum ya da topluluk), mesajını yazarak, konuşarak, belirli semboller, işaretler kullanarak, belirli bir davranış veya tutum içine girerek ya da jestlerini ve mimiklerini kullanarak ifade edebilir. Buna mesajı kodlama denir. Mesaj kodlama, bir anlam sistemidir ve mesajın nasıl düzenleneceğini saptar. İletişim sürecinin tamamlanabilmesi için, kodlanıp gönderilen mesajın karşı tarafa ulaşması ve karşı tarafça aynı biçimde anlaşılması gerekir. Bu da mesajın açıklanmasıdır.
Kaynak, kodladığı mesajı alıcısına belirli bir araçla, iletişim kanalını kullanarak iletir. Kanal, mesajın iletilmesini sağlayan ortamdır. Bu ortam ışık dalgaları, ses dalgaları, radyo dalgaları, telefon kabloları ya da sinir sistemi olabilir. Araç ise, kanal aracılığıyla iletilecek mesajı sinyale dönüştüren teknik ya da fiziksel nesnedir. Ses, gazete, dergi, kitap, broşür, mektup, film, radyo, televizyon, telefon, bilgisayar ve modem, faks vb. birer iletişim aracıdır. İletişim sürecinde kullanılan kanal ve iletişim aracı, yazılı, sözlü, sözsüz, görsel, simgesel ya da elektronik gibi farklı iletişim yöntemlerini oluşturur.
Alıcı, mesajın kodlarını çözdükten ve ona bir anlam verdikten sonra bir kaynak durumuna dönüşür. Başka bir deyişle, alıcı, almış olduğu mesajı yanıtlamak üzere seçtiği bir kanaldan, bir iletişim aracı kullanarak bu kez kendisi bir gönderici olarak yeni bir mesaj hazırlar ve bu mesajı kaynağa iletir. Buna geribildirim adı verilir. İletişim sürecinin tamamlanmasını sağlayan unsur, kaynağın gönderdiği mesajın alıcıya tam ve doğru biçimde ulaşıp ulaşmadığını açıklayan geribildirimdir. Çünkü iletişimde amaç karşılıklı anlama, kabul etme ve işbirliğini sağlamadır.
Bazen mesajın anlaşılmasına engel olan kişisel iletişim kanalını etkileyen fiziksel mesajın kodlanmasından kaynaklanan anlam bilimsel (semantik), zamansal faktörler gibi etkenlerle iletişim başarıyla sonuçlanamaz. İletişim sonucunun başarılı olup olmadığı ise, geribildirim sayesinde ortaya çıkar. Örneğin, yolda karşılaştığınız bir kişiye bir adres soruyorsunuz. Ama o kişiden yanıt alamıyorsunuz. Bunun nedeni, kişinin sizin söylediklerinizi duymaması olabilir (kişisel faktör) ya da kişi sizin konuştuğunuz dili bilmiyordur (kabul alanı dışında). Peki, bu kişilerin mesajınızı alamadığını nasıl anlayacaksınız? Tabii ki geribildirim sayesinde. O kişilerin mimikleri, el kol hareketleri ya da hiç bir tepki vermemeleri size geribildirim sağlayacaktır.
Kişiler birbirleriyle iletişim kurmak istedikleri zaman, temel olarak üç yöntemden yararlanırlar. Bunlar sözlü, yazılı ve sözsüz iletişim yöntemleridir. Yüz yüze ya da telefonla iletişim olan sözlü iletişim, en etkili yöntemlerden biridir. İletişimde telgraf, mektup, faks, e-posta, bilgisayarda yazılı sohbet (chat), kısa not, şiir, rapor, kitap vb. yazılı araçlardan yararlanılması durumunda yazılı iletişim sağlanır. Sözsüz iletişimde ise, ses düzenlemeleriyle bir sözcüğe yapılan vurguları ya da ses tonu ayarlamalarını (paralinguistik); vücut hareketlerini, mimiklerini, jestlerini (kinesics) ve mesajı gönderenle alan arasındaki uzaklığı kullanılarak iletişim sağlanır. Bu temel iletişim yöntemlerine, iletişim araçları kullanılarak gerçekleştirilen farklı iletişim yöntemlerini de eklemek gerekir. Örneğin, telefonla iletişim iki kişinin arasında gerçekleştirilebileceği gibi, daha çok kişi arasındaki iletişimi de (telekonferans) mümkün kılar. Videokonferans ile kişiler karşılıklı, birbirlerini görerek (yüz yüze), konuşarak (sözlü), bu arada yazılı belgeleri paylaşarak (yazılı) iletişim yöntemlerini bir arada kullanabilirler.
Kaynak: http://notoku.com/iletisim-sureci-ve-temel-unsurlari/#ixzz2YZDXb0bJ
NotOku.com'a teşekkürler.
0 yorum:
Yorum Gönder